Retailers roepen om gepersonaliseerde folders

brievenbusreclame-logo

Nieuws

Aanmelden nieuwsbrief

Retailers roepen om gepersonaliseerde folders

BBR Congres 2017 - 1051 (photo by danto.nl)

Tijdens de 21ste editie van het BBR Congres over brievenbusreclame werd de roep om gepersonaliseerde folders steeds luider. De invoering van de Ja/Ja sticker in de gemeente Amsterdam mag dan zijn uitgesteld, maar is zeker nog niet van de baan.

Inmiddels zijn er verschillende initiatieven gestart waarbij consumenten zelf hun folderpakket kunnen samenstellen. Deze pakketten worden geadresseerd bezorgd. ‘Natuurlijk is de bezorging duurder, maar je voorkomt veel waste, daarmee bespaar je en je bereikt tenminste gericht je doelgroep’, zegt Aldo Breed, oprichter van kiesjefolder.nl. Ook de retailers zelf, verenigd in Retail Media Initiatief, hebben een website, Allefolders.nl, gelanceerd waar consumenten gericht kunnen kiezen welke folder wel en welke niet.

Gedrukte folder niet ter discussie
Naast de folder, die nog altijd enorm gewaardeerd volgens onderzoek van de NOM folder Monitor 2017, maakt ook de digitale folder een sterke opmars. Beide mediumtypen gaan hand in hand en versterken elkaar, werd er beweerd. De functie van een gedrukte folder staat dan ook binnen dit gezelschap professionals niet ter discussie. Wel worden er meer en meer vraagtekens geplaatst bij de distributievorm. Het ongeadresseerd verspreiden van reclamedrukwerk staat in de maatschappelijke schijnwerpers. Het ‘schieten met hagel’ is milieubelastend en is in feite niet meer van deze tijd. Dat kan veel effectiever en efficiënter met gepersonaliseerde folders met gerichte aanbiedingen, bijvoorbeeld. Zelfs bij de conservatieve detailhandel lijken die kwartjes, al is er nog wel werk aan de winkel, te gaan vallen. De bezwaren tegen de Ja/Ja sticker komen dan ook niet uit de hoek van de retailers, maar overwegend uit die van de verspreiders en drukkers. Die hebben kennelijk andere belangen bij het in stand houden van het massamedium.

Folder Vakprijzen 2017
Natuurlijk werden tijdens het BBR congres ook prijzen verdeeld. Dat maakt het jaarlijkse reclamefolder feestje compleet. Er werden zowel Folder Vakprijzen, alsook door de consumenten gekozen Beste Folder Awards 2017 uitgereikt. De grote winnaar bij de Folder Vakprijzen werd Leen Bakker. De winnaar van de Runner Up Prijs was Suitable. De Oeuvreprijs, vanwege het 10-jarig bestaan van de Folder Vakprijs, werd uitgereikt aan Karwei.
De winnaars van de door de consumenten gekozen Beste Folder Awards 2017 zijn: Dirk in de categorie Nationaal food; Intratuin in de categorie Nationaal non-food en Tempur in de categorie Merken.

Foto: De winnaars van de Folder Vakprijzen 2017. (Vlnr) Suitable, Leen Bakker en Karwei met organisator Herbert Haaij (tweede van links) en juryvoorzitter Charles Borremans (rechts).
Voor meer beeld: kijk op BBR Congres 2017 beeldimpressie.

Tekst: Peter Zwetsloot | PZC
Beeld: Giuseppe Toppers | Danto