Reclamefolder opt-in. Branche in beroep?

brievenbusreclame-logo

Nieuws

Aanmelden nieuwsbrief

Reclamefolder opt-in. Branche in beroep?

Vanaf 1 januari 2018 mogen reclamefolders in Amsterdam alleen nog bezorgd worden waar een Ja-Ja-sticker de brievenbus siert.

In het huidige systeem wordt reclamedrukwerk juist bezorgd waar er geen sticker op de brievenbus zit. Volgens de gemeente Amsterdam zal dit een papierbesparing van 34 kilo per huishouden opleveren; omgerekend zijn dat voor de hele stad zo’n 6000 bomen per jaar.

Rechtszaak

Heden, 22 november 2018, werd de gemeente door de Amsterdamse rechtbank in het gelijk gesteld in een rechtszaak die was aangespannen door de folderbranche. Het belangrijkste argument van de gemeente Amsterdam voor introductie van het opt-in systeem is het verminderen en beter scheiden van afval. In 2020 moet 65% van het afval gescheiden worden ingezameld. De introductie van het opt-in systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk moet hieraan een belangrijke bijdrage gaan leveren. Verwacht wordt namelijk dat een aanzienlijk percentage consumenten zonder sticker niet nu een Ja-Ja-sticker zal plakken. Al is het maar om niet voor derden zichtbaar te maken dat je graag reclamefolders ontvangt.

Het KVGO, MailDB en Spotta, zijn uiteraard teleurgesteld over de uitspraak van de rechtbank Amsterdam. Zij vinden de motivering van de rechtbank dusdanig weinig overtuigend dat zij waarschijnlijk hoger beroep zullen aantekenen.

Ja-Ja sticker

De Ja-Ja sticker is vanaf eind december beschikbaar. De huidige Nee-Ja en Nee-Nee stickers blijven gelden en veranderen niet van betekenis. Een Nee-Ja sticker betekent geen reclamedrukwerk en wel huis-aan-huisbladen. De Nee-Nee sticker betekent dat men beide niet wil ontvangen. Deze laatste kan nu dus worden verwijderd, want geen sticker betekent ook dat men geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wil ontvangen.

Zetjebrievenbusopgroen

De industrie werkt intussen aan plannen om de consument te activeren. En anderzijds wordt gekeken naar nieuwe alternatieve mogelijkheden om de consument toch te informeren over aantrekkelijke aanbiedingen en foldervoordeel.

Zo zal op korte termijn de campagne ‘Zetjebrievenbusopgroen’ van start gaan. Op de gelijknamige site kunnen consumenten achtergrondinformatie vinden.

Verder zullen gedurende de komende weken Ja-Ja-stickers worden uitgedeeld bij retailers. En ook zullen de nieuwe stickers worden ingesloten in de huis-aan-huis verspreidingen zolang deze nog zijn toegestaan.

Dit neemt niet weg dat de teleurstelling groot is. En erger nog, de branche is ook kwaad vanwege de grote schade die wordt verwacht voor grafische bedrijven, winkeliers en verspreiders. Dit zeker ook omdat niet moet worden uitgesloten, dat andere gemeenten het Amsterdamse voorbeeld zullen volgen.

reclamefolders