Blokker heeft primeur realtime data gedreven folder

brievenbusreclame-logo

Nieuws

Aanmelden nieuwsbrief

Blokker heeft primeur realtime data gedreven folder

Volgens Nextail, de onlineorganisatie van Blokker Holding, en Publitas dat de innovatieve technologie heeft ontwikkeld, is de eerste, volledige ‘real time’ samengestelde reclamefolder hiermee een feit. Het volledig dynamisch samenstellen van content in online reclamefolders maakt de communicatie naar klanten actueler, persoonlijker en waardevoller, zo stellen betrokken partijen.

Door pagina’s dynamisch te genereren, verandert de online reclamefolder van een statisch document in een real time, data gedreven publicatie. De technologie is getest op de website van online winkelformule Cook&Co en gaat vandaag officieel live in de webshop van Blokker.nl. Dit najaar wordt de techniek ook ingezet bij de winkelformules Xenos, Intertoys (Intertoys, Bart Smit en Toys XL) en Leen Bakker.

 

Dynamische content

Door reclamefolders dynamisch te gaan samenstellen, kunnen retailers hun klanten op verschillende manieren beter van dienst kan zijn, zo stellen Nextail en Publitas. Blokker kan bijvoorbeeld dynamic pricing toepassen en direct inspelen op de actuele voorraden van het online productassortiment. Wanneer de Philips Senseo in het zwart tijdelijk niet op voorraad is, dan kan Blokker hetzelfde product in andere kleuren aanbieden in de folder. Een andere mogelijkheid is in te spelen op het mooie, weer door extra pagina’s met barbecues of zwembaden aan de folder te voegen. Ook speciale, thematische uitgaven behoren tot de mogelijkheden.

 

Klantbehoefte centraal

Onderdeel van de ‘real time’, data gedreven relamefolder is tevens, dat de aanbiedingen die in de folder worden opgenomen, worden afgestemd op interesses van de ontvanger. Nextail volgt voor Blokker de onlinebewegingen van de klant en koppelt dit gedrag aan de klanthistorie. Blokker-klanten die bijvoorbeeld recent op Blokker.nl een Airfryer hebben gekocht, kunnen in de online folder accessoires voor dit product getoond worden.

Peter Scholtes, director online marketing bij Nextail: ‘De real time folder maakt directe, een op een online foldercommunicatie tussen retailers en klanten mogelijk. Het vernieuwende, dynamische aspect maakt de online folder nog persoonlijker en relevanter, wat bijdraagt aan een nog positievere onlinewinkelervaring.’

 

Uitrol in markt

De dynamische folder is vooral een aanvulling op de populaire fysieke folder, aldus Scholtes. ‘Behalve dat de online folder sneller en goedkper is te maken, is deze ook makkelijk te embedden binnen de webshop en op alle externe websites van affiliate partners, zoals reclamefolder.nl. Daardoor kan de folder makkelijk zichtbaar gemaakt worden binnen alle externe marketingkanalen.’

Guillermo Sanchez, ceo van Publitas, kondigt aan dat Publitas het platform voor het dynamisch samenstellen van online reclamefolders ‘op zeer korte termijn’ zal uitrollen in de hele markt. Hij erwacht dat de nieuwe technologie ertoe gaat leiden dat de online reclamefolder ‘een nóg relevantere rol (gaat) spelen in de retail marketingmix’.

Auteur: Rob Beemster, gepubliceerd in Adformatie 11 juli 2017.